Vuoden pyöräilykunnan valinta 2016

Vuoden pyöräilykunta -tunnustus  annetaan vuosittain kunnalle tai kaupungille, joka  on määrätietoisesti edistänyt pyöräilyä (tarkemmat valintakriteerit tästä). Viime vuonna kunnian sai Lappeenranta. Vuoden pyöräilykunnan valinnan tekee Suomi pyöräilee –työvaliokunta. Tunnustus on luonteeltaan kannustepalkinto, jossa huomioidaan viimeaikainen kehitys ja kaupungin sitoutuminen tuleviin suunnitelmiin pyöräilyn edistämisessä.

Kaikilla pyöräilijöillä on mahdollisuus osallistua valintaprosessiin!
Ehdota vuoden pyöräilykuntaa
 kirjoittamalla ehdotuksesi perusteluineen tämän sivun kommenttiosioon. Tämän sivun kommenttiosiossa voit myös ottaa kantaa muiden tekemiin ehdotuksiin. Ehdotuksia tehdessäsi huomioi kuitenkin, että uudelleenvalinta on mahdollinen vasta, kun edellisestä valinnasta on yli 10 vuotta. Lista 10 viime vuoden aikana palkituista kunnista, joita ei siis voida valita, löytyy tästä.

Suomi Pyöräilee –kampanjan työvaliokunta huomioi pyöräilijöiden kommentit valintaa tehdessään. Huomio kiinnitetään puolesta tai vastaan esitettyjen argumenttien sisältöön – yksittäistä kuntaa koskevan palautteen määrälle ei tämän kaltaisessa nettipalautteessa voida antaa painoarvoa. 

Vuoden pyöräilykunta julkistetaan Suomi Pyöräilee -tietoiskun alussa 4.3.2016 Helsingin Messukeskuksen Auditoriossa. Jätä kommenttisi ja perustelusi viimeistään maanantaina 15. helmikuuta mennessä.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Mane

Helsinki.

Uusia hienoja pyöräteitä, esimerkiksi Helsinginkatu. Lukuisia uusia hienoja suunnitelmia (Hämeentie, Mannerheimintie, Tukholmankatu, etc), joista osa jo hyväksytty. Yli 10M€ rahaa varattuna pyöräliikenneinfraan. Hienoja tapahtumia ja kaupungin ja HePon yhteistyötä. Kaupunkifillarit päätetty hankkia. Ja vielä varmasti paljon muut. Isoisänsilta rakenteilla.

Lähettänyt käyttäjä Matti Koistinen

Jyväskylä ja Helsinki ovat erottuneet vuonna 2015 ylivoimaisesti edistyksellisimpinä. Joensuu ja Oulu seuraavat.
Jyväskylä saa minun loistokkaiden edullisten ratkaisujen (pyöräkaistat ja pihakadut) vuoksi. Pihakadut tehtiin halvalla ja saatiin suhteellisen hyvää aikaan. Kerrankin näin!

Lähettänyt käyttäjä Jukka

Kerava.
Persuteena lähinna se, miten selkeän eron huomaa, kun ajan Keravalla lähikunnan/-kaupunkien Tuusulan, Järvenpään ja Sipoon jälkeen. Keravan puolelle, kun siirryn niin ero on huima. Pyörätiet merkattu selkeästi, jalankulku ja pyöräily eroteltu omille kaistoille ja talvisin auraus ym toimii hienosti.

Lähettänyt käyttäjä Jussi Kiiskilä

Jyväskylä

Lähettänyt käyttäjä Harri

Kerava.
Keravalla pyöräily toimii poikkeuksellisen hienosti vuodenajasta riippumatta.

Lähettänyt käyttäjä Tarja

Samaa mieltä. Pyörätieverkosto on kattava ja ylläpito toimii myös talvella. Samoin pyörien pysäköinti on hyvin järjestetty; aseman läheisyydessä sitä on vielä entisestään parannettu.

Lähettänyt käyttäjä Tiina

Kirkkonummi. Kunta on hajallaan ja levällään, mutta lähes joka paikkaan pääsee pyörällä. Vapaapäivinä on läpi vuoden mahdollisuus idyllisiin pyörälenkkeihin, haastetta riittää mäkisessä maastossa ja mutkaisissa teissä.

Lähettänyt käyttäjä Kauko Isotalus

Haastetta ajaa autogrillin kohdalla reunakivet ja sitten pitkä ylämäki Vanhaa Rantatietä kirkolta itään, kun Jorvaksentie pyöräilijöiltä kielletty. Sarvvikin puistotiellä sen verran sivuteiden alkuja, että on saatu pyörätielle reunakivet! Vanhoja reunakiviä pitkin pitäjää!

Lähettänyt käyttäjä Raimo R

Pirkkala
Pirkkalassa valmistui kesällä kevyenliikenteen perusparannus työ-, kauppa- ja vapaa-ajan liikennettä hallitsevalla reitillä kuntakeskuksesta Tampereen rajalle Partolaan. Hyväpintaista laatuväylää kelpaa nyt ajella kun kunnossapitokin on hoidettu esimerkillisesti:
-Kunnan sisäiset ja ulkoiset opasteet ovat kunnossa
-Selkeät väistämisvelvollisuusmerkit kevyen liikenteen pääväylää risteävillä sivuteillä / kevyen liikenteen väylillä
-Uusi sileä asfaltti ilman risteyksien reunakiviä
-Urakoitsija auraa talvisin pinnat tiheällä kammalla aamuin ja iltapäivisin.
-Liikoja hiekoitusmurskeita ei levitetä renkaiden ja keuhkojen tuhoksi.
-Keväällä pääväylät on putsattu ripeästi.
-Maisemiltaan hienoja ja hiljaisia maaseutumaanteitä riittää lähiretkeilyyn ja kuntoiluun sekä pidemmille taipaleille lähtö- ja paluuväyliksi
-Talviajan ulkopuolella kattava ulkoilu- ja metsätiereitistö poljettaviksi
-Tampereen, Nokian ja Pirkkalan yhteisen Pyhäjärvireitin Pirkkalan osuudet reititetty upeasti rantamaisemiin
-Innokkaat työ- ja koulumatkapyöräilijät ympärivuotisesti
-Uusille asuin- ja teollisuusalueille on rakennettu heti alusta alkaen kattava kevyen liikenteen väylästö
-Kevyen liikenteen väylille on rakennettu vain (vahingossa?) muutama liikennevalo estämään sujuvaa liikkumista. Kiertoliittymiä on suosittu ja niihin on rakennettu pyöräilijöille etuajo-oikeutetut reitit tai alikulut.

Lähettänyt käyttäjä leila lehti

Paras pyöräijy kaupunki on Salo, yhteensä yli 90km, varmaan jokaiselle löytyy sopiva reitti.

Lähettänyt käyttäjä Hannu Karjalainen

OULU on jo vuosikausia ellei vuosikymmeniä ollut loistava pyöräilykaupunki, todennäköisesti paras? Erillisiä laadukkaita pyöräteitä ja kevyenliikenteen väyliä on käytössä useampi sata kilometriä, ja lisää rakennetaan. Nämä väylät on suunniteltu kulkemaan monissa tapauksissa omia hyviä rauhallisia reittejään puistoalueiden yms kautta eikä ainoastaan meluisien autoteiden vierustoja. Kunnossapito hoitaa ne yleisesti ottaen hyvin. Valaistus on näillä väylillä kohtuullisen hyvä ja paranee edelleen jo käynnissä olevan tehokkaisiin LED-valaimiin siirtymisen myötä. Katuvalaistusongelmista tai vioista oululaiset voivat ilmoittaa netissä ja energialaitoksen huoltopartiot korjaavat jos vikoja ilmenee.