Pyöräilyn edistämisohjelmat ja seuranta

Pyöräilyn edistämisohjelmat 

Pyöräilyn edistämisohjelmat ovat yleistyneet Suomen kunnissa ja kaupungeissa viime vuosien aikana. Suomen suurimmissa kaupungeissa (yli 150 000 asukasta) pyöräilyä edistetään lähes poikkeuksetta laaditun ohjelman mukaisesti ja keskisuurissa (50 000-150 000 asukasta) kaupungeissa edistämisohjelmat alkavat olla jo varsin yleisiä. Ilahduttavaa on, että kiinnostus edistämisohjelmia kohtaan on kasvanut myös pienemmissä kaupungeissa sekä kunnissa ja niitä laaditaan huomattavasti aikaisempaa enemmän. 

Kuntien omat edistämisohjelmat ovat tehokas keino kokonaisvaltaisen, pitkäjänteisen ja tuloksellisen työn varmistamiseksi ja osoitus kunnan sitoutumisesta ja halusta edistää pyöräilyä. Edistämisohjelman merkitys on ratkaiseva silloin, kun pyöräilyä halutaan edistää tavoitteellisesti, systemaattisesti ja pitkäjänteisesti. 

Kunnossa kaiken ikää -ohjelma (LIKES) toteutti yhteistyössä Pyöräilykuntien verkoston ja Kuntaliiton kanssa laajan Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa -selvityksen vuosina 2010 ja 2018, joissa osoitettiin alla listatut edistämisohjelmien hyödyt.

  • Poliittiset päätökset pyöräilyn puolesta
  • Korkeampi investointitaso
  • Enemmän rahoitusta pyöräilyyn ylipäätään
  • Enemmän henkilöresursseja
  • Poikkihallinnollinen työryhmä tai vastaava
  • Seuranta kunnossa
  • Korkeammat pyöräilymäärät
  • Pääreittien talvihoitoa tehostettu
  • Asukkaat tyytyväisempiä olosuhteisiin

Paikallisia pyöräilyn edistämisohjelmia ohjaa vuonna 2018 julkaistu valtakunnallinen Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma. Pyöräilykuntien verkosto kannustaa jäsenkuntiaan pyöräilyn edistämisohjelmien laatimiseen ja avustaa tarpeen mukaan edistämisohjelman eri työvaiheissa. Pyöräilyn edistämisohjelmien tekemiseen ja päivittämiseen on mahdollista hakea valtion myöntämää avustusta, josta voi lukea lisää Rahoituskanava-välilehdeltä

Pyöräilykuntien edistämisohjelmia 

Akaa: Akaa pyöräilyn edistämisen tarvekartoitus loppunut joulukuussa 2020. 

Espoo: Espoon pyöräilyn edistämisohjelman esite

Forssa: Forssan seudun pyöräliikenteen pääverkon kehittämisselvitys

Hamina: Haminan kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2020–2030 – visio ja kehittämislinjaukset, Haminan kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2020–2030 – toimenpideohjelma vuosille 2020–2025.

Harjavalta: Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma Porin kaupunkiseutu

Hattula: Kanta-Hämeeseen on valmisteilla maakunnallinen pyöräilyn edistämisohjelma. 

Hausjärvi: Hausjärven, Hyvinkään, Lopen ja Riihimäen turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelma

Heinola: Päijät-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelma

Helsinki: Pyöräliikenteen kehittämisohjelma 2020–2025 

Hyvinkää: Hausjärven, Hyvinkään, Lopen ja Riihimäen turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelma

Hämeenlinna: Hämeenlinnan pyöräilyn edistämisohjelma 2016-2021

Ii: Iin pyöräilyn ja jalankulun verkko 

Iisalmi: Iisalmen työmatkapyöräily ja -kävely

Ikaalinen: Luoteis-Pirkanmaan viisaan ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2016 Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kihniö, Parkano

Inkoo: Inkoon viisaan ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2016

Joensuu: Joensuun kestävän liikkumisen ja JOJO- joukkoliikenteen kehittämisohjelma 2025

Jyväskylä: Jyväskylän kaupungin edistämisohjelma

Järvenpää: Järvenpään pyöräliikenteen kehittämissuunnitema

Kaarina: Turun kaupunkiseudun pyöräilyn pääverkon ja laatukäytävien kehittämissuunnitelma 2013

Kajaani: Kajaanin pyörätieverkon kehittämissuunnitelma

Kalajoki: Kalajoen liikenneturvallisuussuunnitelma

Kangasala: Oikeus liikkua omin jaloin Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen KangasallaTampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2030

Karkkila: Valmistelu aloitettu 2020. 

Kauniainen: Kauniaisten kaupungin pyöräilyn edistämisohjelma 2016-2024 

Kempele: Kempeleen liikenneturvallisuussuunnitelma

Kerava: Keravan liikennejärjestelmäsuunnitelma 2035

Kirkkonummi: Kirkkonummen kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma

Kitee: Keski-Karjalan viisaan liikkumisen suunnitelma Kitee, Rääkkylä ja Tohmajärvi

Kokkola: Pyöräilykaupunkiohjelma 2014-2020

Kontiolahti: Valmistelu aloitettu 2020. 

Kuopio: Kuopion Pyöräilyn edistämisohjelma

Kurikka: Valmistuu alkuvuodesta 2021. 

Kustavi: Vakka-Suomen seudun liikenneturvallisuussuunnitelma

Kärkölä: Päijät-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelma

Lahti: Lahden kävelyn ja pyöräilyn kehittämissuunnitelma 2025

Laitila: Vakka-Suomen seudun liikenneturvallisuussuunnitelma

Lappeenranta: Lappeenrannan Pyöräilyn kehittämisohjelma

Lempäälä: Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2030

Liminka: Limingan fiksun liikkumisen suunnitelma

Lohja: Lohjasta Suomen paras pyöräilykaupunki

Loppi: Hausjärven, Hyvinkään, Lopen ja Riihimäen turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelma

Masku: Maskun jalankulun ja pyöräilyn turvallisuussuunnitelmaTurun kaupunkiseudun pyöräilyn pääverkon ja laatukäytävien kehittämissuunnitelma 2013

Mikkeli: Kävelystä ja pyöräilystä potkua Suunnitelma kilpailukyvyn lisäämiseksi Mikkelin keskustassa pyöräilyn ja kävelyn avulla

Mänttä-Vilppula: Ylä-Pirkanmaan kestävän ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2013 Juupajoki, Mänttä-Vilppula, Orivesi, Ruovesi, Virrat

Mynämäki: Vakka-Suomen seudun liikenneturvallisuussuunnitelma

Naantali: Turun kaupunkiseudun pyöräilyn pääverkon ja laatukäytävien kehittämissuunnitelma 2013

Nokia: Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2030

Nurmijärvi: Nurmijärven liikenneturvallisuussuunnitelma 2010

Orivesi: Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2030Ylä-Pirkanmaan kestävän ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2013 Juupajoki, Mänttä-Vilppula, Orivesi, Ruovesi, Virrat

Oulainen: Oulaisten liikenneturvallisuussuunnitelma

Oulu: Oulun keskustan pyöräilyn ja kävelyn kehittäminen

Padasjoki: Päijät-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelma

Paimio: Paimion jalankulun ja pyöräilyn edistämisohjelma 2021-2026

Parainen: Turun kaupunkiseudun pyöräilyn pääverkon ja laatukäytävien kehittämissuunnitelma 2013

Parkano: Luoteis-Pirkanmaan viisaan ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2016 Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kihniö, Parkano

Pirkkala: Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2030

Pori: Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma Porin kaupunkiseutu

Pornainen: Pornaisten liikenneturvallisuussuunnitelma

Porvoo: Porvoon pyöräliikenteen edistämisohjelma

Raasepori: Pyöräilyn edistämisohjelma 2020–2025

Raisio: Turun kaupunkiseudun pyöräilyn pääverkon ja laatukäytävien kehittämissuunnitelma 2013

Rauma: Rauman pyöräilyverkon kehittäminen

Riihimäki: Hausjärven, Hyvinkään, Lopen ja Riihimäen turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelma

Salo: Salon kaupungin kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2016

Sastamala: Hyvän elämän maaseutukaupunki Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma

Savonlinna: Savonlinnan seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma

Seinäjoki: Pyöräilyn edistämisohjelma 2018-2021

Sipoo: Sipoon kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma

Tampere: Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2030 

Turku: Turun pyöräilyn kehittämisohjelma 2029

Tuusula: Tuusulan pyöräliikenteen edistämissuunnitelma

Tyrnävä: Tyrnävän pyöräilyn ja jalankulun verkko

Ulvila: Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma Porin kaupunkiseutu

Uusikaupunki: Kävelyn ja Pyöräilyn toimenpideohjelman tekeminen aloitettu. Arvioitu valmistuminen vuoden 2021 loppuun mennessä. 

Vaasa: Vaasan kaupungin pyöräilyn kehittamissuunnitelma

Valkeakoski: Valkeakosken pyöräilyn edistämisen tarvekartoitus on loppunut joulukuussa 2020. 

Vantaa: Vantaan kaupungin liikenneturvallisuussuunnitelma

Vesilahti: Vesiahden kävely ja pyöräily - Hyvinvointia kävellen ja pyöräillenTampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2030

Virrat: Ylä-Pirkanmaan kestävän ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2013 Juupajoki, Mänttä-Vilppula, Orivesi, Ruovesi, Virrat

Ylöjärvi: Ylöjärven kaupungin kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaTampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2030

Pyöräilybarometrit ja muut pyöräilyn selvitykset 

Pyöräilyn edistämisohjelmissa pyöräilyn kasvun taustalla on tyyppillisesti pitkän aikavälin tavoitteita, jotka koskevat ympäristöä, terveyttä, turvallisuutta, yhdenvertaisuutta sekä kaupungin elinvoimaisuutta. Asetetut tavoitteet yhdessä toimenpiteiden kanssa luovat pohjan pyöräilyn edistämistyölle, jonka lisäksi edistämistyö edellyttää aktiivista seurantaa ja arviointia. Tieto toimenpiteiden vaikuttavuudesta ohjaa suunnittelua oikeaan suuntaan ja toimii tehokkaan resursoinnin alustana. Asioille, mitä seurataan ja mikä on näkyvää suunnitellaan sekä kohdennetaan tukea ja rahoitusta.   

Liikennevirasto (nykyinen Väylävirasto) on julkaissut vuonna 2014  Kävelyn ja pyöräilyn seuranta ohjeista mittariston kokoamiseen -raportin, jossa on kuvattu kunnille soveltuva malli kävelyn ja pyöräilyn seurantamittariston koostamiseen. Tavoitteellinen pyöräilyn edistämistyö edellyttää sekä määrällistä että laadullista mittaamista. Ajantasaista tietoa tarvitaan monella tasolla ja monissa eri kunnan suunnittelutyöryhmissä, kuten:   

  • Liikennesuunnittelu
  • Maankäytön ja ympäristön suunnittelu
  • Katuverkon suunnittelu
  • Väylien mitoittaminen
  • Väylien toteutus
  • Väylien kunnossapito
  • Talvikunnossapito
  • Liikkumisen ohjaus ja kannustaminen
  • Kuljetusten suunnittelu

Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa -selvityksen (2018) mukaan reilu 20 prosenttia Suomen kunnista ilmoitti seuraavansa pyöräliikenteen määrää. Mukana selvityksessä oli 150 kuntaa ja kaupunkia, joiden peittoalueella asuu noin 4,3 miljoonaa kansalaista. Pyöräliikenteen seuranta vaikuttaisi olevan yleisintä isoissa kaupungeissa, joissa käytetyin menetelmä pyörämäärien arvioimiseksi on koneellinen pistelaskenta. Pienissä kaupungeissa laskentaa suoritetaan manuaalisesti.  

Pyöräilykuntien Pyöräilybarometrejä ja pyöräilykatsauksia 

Hanko: Pyöräilybarometrin tulokset 2019

Helsinki: Liikennemäärien kehitys koronaepidemian aikana 2021Pyöräilybarometri 2020, 2019, 2018, 2017

Lahti: Lahden Pyöräilykatsaus 2016

Tampere: Liikenne Tampereella 2018 -katsaus, Tampereen kaupunkiseudun kävely- ja pyöräilykatsaus 2017, Pyöräilykatsaus 2016

Turku: Pyöräilybarometri 2019, 2016