Vuoden pyöräilyteko -kisa

Ehdota vuoden pyöräilytekoa tällä sivulla 8.3.2019 mennessä! Vuoden pyöräilyteko -kisan ideana on saada parhaat pyöräilyn edistämisteot julkisuuteen ja tarjota näin mahdollisuus pyöräilyn edistämisestä kiinnostuneille ottaa oppia näistä hyvistä esimerkeistä. Nyt valitaan siis viime vuoden eli 2018 parhaita pyöräilytekoja. Pyöräilytekojen julkistaminen tapahtuu Suomi Pyöräilee -tietoiskussa 15.3.2019.

Valintakriteerit:

  • Miten teko on edistänyt pyöräilyä yleisesti
  • Vaikuttavuus: esim. kuinka suuri joukko ihmisiä hyötyy tai kuinka pysyvä on muutos
  • Hauskuus: miten teko on tuottanut hyvää mieltä
  • Kekseliäisyys: uusia raikkaita ideoita tai toimintatapoja
  • Julkisuus: miten teko on saanut näkyvyyttä esim. eri mediakanavissa

Tässä kisassa palkitaan kolmen parhaan ehdotuksen tekijät pyöräilyaiheisilla palkinnoilla. Kannattaa siis laittaa oma puhelinnumero tai sähköposti näkyville. Itse pyöräilyteon tekijät palkitaan kunniakirjalla ja julkisuudella.  Pyöräilykuntien verkosto ja Suomi Pyöräilee -työvaliokunta tekevät valinnat jätettyjen ehdotusten perusteella.

Vuoden 2017 pyöräilytekoina palkittiin seuraavat:

1. palkinto: Pyörien kuljettaminen lähijunissa – HSL ja VR
2. palkinto: Joensuun Taidepyöräily - Taiteen edistämiskeskuksen Joensuun toimipiste
3. palkinto: Pumptrack Paavonpolku Järvenpää – Jani ”Fillarihemmo” Kääriäinen 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Jani Kääriäinen

Imatralla Jaakko Hasu on ideoinut sellaisen maastopyöräilijän paratiisin, ettei toista vastaavaa ole lähimainkaan.
Imatran pumptrackrata ei ole pelkkä pumptrackrata vaan suorastaan pumptrackmiljöö !
Vierestä lähtee myös erittäin kattavat maastopyöräreitistöt,jotka myötäilevät Saimaan rantaa, mikäpä on Suomen kesäillassa sen hienompaa kuin maastopyöräillä Saimaan rantapolkua ja mennä lenkin jälkeen pumptrackradalle ottamaan pikku hyppelyt !

Lähettänyt käyttäjä Otso Kivekäs

Hämeentien uudistus - työt alkavat 4.3. ja valmista tulee 2020. Koko matkalle tulee pyörätiet, kadun viihtyisyys paranee ja kymmenien tuhansien pyöärmatka keskustaan helpottuu.

Helsingin rautatieaseman alitus olisi myös hyvä kohde, mutta siitä tehtiin vasta päätös, aikataulu ei vielä ole varma.

Lähettänyt käyttäjä SH

Pyöräilytunneli Helsingin ratapihan alitse. Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan päätös v. 2018.

Lähettänyt käyttäjä Jukka Lepistö

Positiivinen pyöräilyblogi "kampiapina" ja siellä erityisesti video blogi Nordkapp-Espoo fillarireissu Suomen halki pyörällä 1570 kilometriä seitsemässä päivässä .
Muutenkin kampiapinalta tulee mielenkiintoisia postauksia kaikkea pyöräilystä, varusteista ym.
Kampiapinan ensimmäiset postaukset näköjään vuodelta 2013

Lähettänyt käyttäjä Reetta Keisanen

Turun ympärivuotinen kaupunkipyöräjärjestelmä, joka kannustaa asukkaita pyöräliikenteeseen ympäri vuoden. Tämän lisäksi järjestelmä kannustaa kaupunkia järjestämään talvikunnossapidon pyöräväylille sekä markkinoimaan pyöräliikennettä kaikkina vuodenaikoina.

Rohkea uusi avaus pyöräliikenteseen Turusta, joka esimerkin myötä voidaan ottaa käyttöön muissakin kaupungeissa!

Lähettänyt käyttäjä Teemu Tenhunen

Pyöränhuoltotapahtumat, jotka Jyväskylän kaupungin henkilöstöpalvelut on tilannut kaupungin työntekijöille Jyväskylän Pyöräilyseura JYPSiltä. 2018 järjestettiin 15 tapahtumaa, joissa huollettiin yli 300 pyörää. Vuonna 2019 tapahtumia on sovittuna myös 15. Työntekijät tuovat aamulla pyörän huoltoon ja poimivat huolletun pyörän töistä lähtiessään. Työntekijät maksavat itse vain vaihdettavien osien kustannukset. Isoimmista vioista tehdään lähetteet paikalliseen pyöräliikkeeseen.

Tapahtumien osallistujille on tehty useita palautekyselyitä. Tapahtumia on pidetty mm. parhaimpana työsuhde-etuna koskaan.

Touho Häkkisen kuvia joistain viime vuoden tapahtumista:

https://vaajte.kuvat.fi/kuvat/Fillarihuolto+2018/

Lähettänyt käyttäjä Tapio Kettunen

Kuopion kotihoidon sähköpyörät korvaamaan autojen käyttöä työasiamatkoilla ja hoitokäynneillä. Kuopion kotihoidon henkilökunta otti vuonna 2018 käyttöön kaikkiaan seitsemän uutta sähköavusteista yhteiskäyttöfillaria korvaamaan leasing-autojen käyttöä. Neljällä pyörällä voidaan korvata noin yksi leasing-auto. Teko on kannustanut myös muita yksiköitä korvaamaan autolla tehtäviä alle 10 km työasiamatkoja sähköpyörillä ja tänä vuonna pyöriä tullaan hankkimaan useisiin yksiköihin useita kappaleita!

Teko on osoittanut, että sähköpyörä toimii erinomaisesti ympäri vuoden mm. kotihoidon käytössä ja tätä toimintamallia voisi hyvin laajentaa valtakunnallisesti. Valtakunnallista kiinnostusta on jo ollut ja kyselyitä on satanut useista kunnista. Autamme mielellämme muita kuntia ja organisaatiota yhteiskäyttö(sähkö)pyörien käyttöönottamiseksi työasiamatkoilla. Kuopiossa meillä on kokemusta jo useammalta vuodelta eri yksiköistä.

Muutama uutinen ja kuva aiheesta:
https://www.kuopio.fi/-/sahkopyorat-korvaamaan-autoilua-tyoasiamatkoilla...
https://www.energialoikka.fi/sahkopyorat-korvaamaan-autoilua-tyoasiamatk...
https://www.savonsanomat.fi/savo/Kuopio-hankki-s%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6ri...
https://www.radiokuopio.fi/uutiset/paikallinen/kuopion-kotihoidolle-kayt...

Lähettänyt käyttäjä Maija Rekola

Sattulan Kylätie.
Uudenlainen ja kustannustehokas tapa parantaa pyöräilyn olosuhteita maantieverkolla.

Lähettänyt käyttäjä Kari Hintsala

Pallas-Ylläs Outdoors, Timo Veijalainen.
Tehnyt valtavan työ merkitsemällä ja ylläpitämällä kesä ja talvipyöräilyreitit tällä alueella.
Reitit on kuvattu huipputarkasti nettisivuilla korkeuskäyrineen, sekä viitoitettu maastoon. Myös parannustöitä on tehty luontoa kunnioittaen.
Talvella reitit ajetaan päivittäin ja öittäin, sekä kerrotaan reittien tilannetiedotus pyöräilijöille.
Tällainen sitoutuminen maastopyöräilyharrastuksen eteen ja edistämiseen ansaitsee vuoden pyöräilyteko palkinnon.
Ohessa linkit nettisivuille ja FB'n.
https://www.pallasyllasoutdoors.com/
https://www.facebook.com/laplandtrails/

Lähettänyt käyttäjä Ministeri Anne ...

Ensimmäistä kertaa historiassa pyöräilyn edistämisellä on oma, pysyvä momentti valtion budjetissa. Valtion kävelyn- ja pyöräilyn edistämisohjelman aikaansaaminen. Ministerinä Berner on kritiikistä huolimatta edistänyt pyöräilyä rohkeammin ja ennakkoluulottomammin kuin kukaan valtakunnan tason poliitikko aikaisemmin.

Lähettänyt käyttäjä Jani Mielonen

Velogi-Youtubekanava. Kanavan sisältö puhuu puolestaan, kaikki asiat hyvin maanläheisiä ja simppelisti selitetty. Kanavalla käydään monipuolisesti läpi eri pyöräilylajeja (mtb, maantie, sähkö, erikoisuudet), niiden omatoimista huoltoa ja kunnossapitoa, tekniikkaa, ongelmia ratkaisuineen, yleisötapahtumia, joukkoliikenteen hyödyntämistä, liikennenäkökulmaa unohtamatta jne. Hyvin informatiivinen ja käytännönläheinen ja ennen kaikkea pyöräilypositiivinen.

Lähettänyt käyttäjä Manne Vainionpää

Happy eBikers, sähköpyörämatkat.
Matti Vainionpää ja Tiina Märijärvi ovat hyödyntäneet hienosti omaa pyöräilytaustaansa luodessaan uudentyyppisen matkailumuodon, jollaista ei ymmärtääkseni ole ennen Suomessa tarjottu. Valittavana on 3h opastetusta Helsinki Nature retkestä 2-14 päivän omatoimiretkiin, joissa asiakas seuraa valmiiksi reititettyä ja tarkastettua reittiä pyörän mukana tulevasta GPS:stä.
Matkat tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden kaikenkuntoisille (sähkömaastopyörät käytössä) tutustua Suomeen ja Suomen luontoon pyörän päältä. Monesti reitit kulkevat paikoissa, joita et muuten löytäisi tai osaisi mennä (polut, metsätiet jne.). Majoitukset matkoilla ovat paikallisia bed&breakfast tyyppisiä, jotka tuovat mukanaan oman mukavan lisämausteen.
Happy eBikers on saanut julkisuutta mm. seuraavissa tapahtumissa ja julkaisuissa; GoExpo 2019, Fillarilehti, Markkinointi&Mainonta, Aamuset, Ulkoilunmaailma.fi, Suomi100 jne.

Lähettänyt käyttäjä Leshank

Generic Direct Acticin For Sale Cod Only Comprar Cialis En Gijon Cephalexin Hydrochloride viagra Buy Levitra Uk Online Viagra Und Andere Potenzmittel Obestat No Prescription

Lähettänyt käyttäjä Wille Mustonen

Kuopion Kurkimäkeen ideoitiin ja rakennettiin talviulkoilureitistö, joka palvelee talvimaastopyöräilyä sekä lenkkeilijöitä tieverkosto ulkopuolella. 6km reitti raivattiin talkoilla metsään ja suolle, jota on ylläpidetty urheiluseuran moottorikelkalla sekä itse tehdyllä reittilanalla. Reitin avajaiset pidettiin loppiaisena 2019.
Kävijöitä reitillä on ollut runsaasti niin omalta kylältä kuin mm Kuopion kaupungin alueelta. Reitin varteen on rakennettu taukopaikka ja geokätkö. Sanomissa reitistä on julkaistu yleisöosastolla juttu sekä toimittaja kävi tekemässä lisäksi oman juttunsa kuvaajan kera. Positiivisen palautteen ja toimivan ratkaisun johdosta ensi talveksi on tarkoitus kehittää ja pidentää reittiä. Instagram #kurkimäkitrail

Lähettänyt käyttäjä Mari P

Konecranes tarjoaa työntekijöilleen maksuttomat yhteiskäyttöpyörät Hyvinkään rautatieaseman ja työpaikan välisille matkoille

Konecranesin työntekijät saivat elokuussa 2018 käyttönsä yhteiskäyttöisiä polkupyöriä työmatkoillaan Hyvinkään rautatieasemalta Koneenkadulla sijaitsevalle Konecranes-tehdasalueelle. Pyörissä on älylukot, jotka toimivat puhelimeen ladattavalla Donkey Republic -sovelluksella. Kyseessä on suljettu järjestelmä, joten pyörät tai pyöräasemat eivät näy sovelluksessa muille kuin Konecranesin työntekijöille.

Tällä hetkellä järjestelmässä kaksi pyöräasemaa, joista pyörät otetaan käyttöön ja palautetaan käytön loputtua. Toinen pyöräasema sijaitsee Hyvinkään rautatieaseman lähellä ja toinen Konecranesin vanhalla pääportilla. Järjestelmän tavoitteena on erityisesti parantaa yhteyksiä junalta työpaikalle sekä mahdollisuutta työpäivän aikaiseen asiointiin. Tällaisten sujuvien matkaketjujen edistäminen on yksi Hyvinkään kaupungin Kestävä liikkuminen -ohjelman tavoitteista.

Pyöriä on tällä hetkellä 10 kappaletta ja ne ovat syksyn ja talven ajan riittäneet hyvin. Marraskuussa pyöriin vaihdettiin nastarenkaat.

Järjestelmää kokeiltiin ensiksi kolmen kuukauden ajan. Kokeilun kustannuksista vastasivat Konecranes ja Hyvinkään kaupunki. Kokeilun päätyttyä Konecranes on ottanut pyörät pysyvään käyttöön ja vastaa yksin järjestelmän kustannuksista. Hyvinkään kaupunki mahdollistaa järjestelmän tarjoamalla rautatieasemalla luvan pyöräaseman sijoitukseen. Käytännön toteutuksen hoitaa Valpastin Oy.

Perustelut:

Järjestelmä on konkreettinen esimerkki ns. public-private yhteistyöstä. Kaupungin rahallisella rohkaisulla iso työnantaja sai yhteiskäyttöiset pyörät käyttöönsä. Konecranes -pyörät ovat osoitus siitä, miten pyöräilyä voidaan lisätä arkipäivässä ja myös työpaikkojen panos on tässä tärkeä tekijä.
Järjestelmä on madaltanut kynnystä pyöräilyyn ja erityisesti joukkoliikenteen ja pyöräilyn yhdistämiseen. Järjestelmä on saanut myönteistä näkyvyyttä paikallisessa mediassa. Parhaat perustelut tulevat järjestelmän palautekyselyn vapaista kommenteista (suoria lainauksia).

• Talvikeleillä yhteiskäyttöpyörä voisi olla erityisen hyödyllinen
• Pääasiallisesti kuljen töihin omalla autolla huonojen julkisten liikenneyhteyksien vuoksi. Mutta pyörää voi hyödyntää myös työpaikalla asioidessa lähistöllä.
• Minusta on mahtavaa, että työnantaja tukee tällä tavalla julkisten käyttöä! :-) Käyttäisin jatkossakin
• Tämä on paras uudistus pitkään aikaan!
• Very convenient to commute from Hyvinkää train station to Konecranes
• Todennäköisesti ei ole vaikutusta tavanomaiseen työmatkaan, mutta madaltaa kynnystä käyttää junaa erikoistilanteissa.

Lähettänyt käyttäjä Kristiina Kartimo

Vapaus Bikes Finland oy on luonut uuden palvelumuodon työpaikoille tarjoamalla ekologisesti kestäviä ajoneuvoja simppelinä kokonaispalveluna. Yritys auttaa työpaikkoa päivittämään liikkumisolosuhteensa, tuo ajoneuvot huoltoineen työpaikkojen käyttöön, tarjoaa seurantatyökaluja ja webapplikaation käyttämiseen sekä tukee yritystä viestinnässä ja uusien liikkumispalveluiden markkinoinnissa työntekijöille.

Lisää uusi kommentti