Poljin 3/2020 on ilmestynyt!

11. joulukuu 2020 - 11:26 | Matti Hirvonen

Poljin 3/2020 esittelee mm. Vuoden pyöräilykunnaksi valitun Oulun uusimmat baanat ja laskurit, maastopyöräreittejä ja ohjeita niiden suunnitteluun, Tampereen Fillarilainaamon sekä Joensuun nuoret pyöräliikennettä havainnoimassa ja uutta pyöräilyetikettiä luomassa. Painettu lehti tulee postitse jäsenyhteisöjen edustajille, verkkolehden voi lukea ja sitä voi myös helposti jakaa täällä.

Pääkirjoitus: Tervetuloa kurainen pyörämatkailija. Koronapandemia on kurittanut matkailualaa ennennäkemättömällä tavalla Suomessa ja globaalisti. Kuin valonpilkahduksena synkkyyden keskellä on Suomen pyörämatkailussa kirjattu ennätyksellisiä kasvulukemia tämän vuoden osalta Lapin matkailukeskuksista järvireiteille ja saaristoon. Myös uusimmat tutkimustulokset ja työkalut markkinointiin, kuten Tervertuloa pyöräilijä -tunnus, lupaavat hyvää pyörämatkailun kasvulle.

Uusia pyöräilykuntia vuonna 2020. Pyöräilykuntien verkoston jäseneksi on liittynyt tänä vuonna ilahduttavasti 13 uutta kuntaa ja kaupunkia, jotka ovat sitoutuneet pyöräilyn tavoitteelliseen edistämistyöhön. Katso monimuotoinen uusien pyöräilykuntien joukko ja miten pyöräilyn edistämisen kokonaisuutta otetaan haltuun yhteistyössä Pyöräilykuntien verkoston kanssa.

Oulun baanat ja laskurit – laatutasosta ei lipsuta. Oulu on viime aikoina osoittautunut maineensa veroiseksi pyöräilykaupungiksi, jossa toteutetaan juuri nyt Suomen parasta pyöräliikenneinfraa. ”Tehhään mieluummin hyvä” -toteamus kuvastaa mainosti Oulun baanasuunnittelun nykyistä filosofiaa. Huipputason pyöräväylien rakentaminen etenee vauhdilla ja näytöllisten laskureiden sähköinen opastusjärjestelmä on tärkeä osa kehitystä. ”Eihän moottoritietäkään kavenneta, kun tulee vastaan hankala kohta”, kommentoi Oulun liikenneinsinööri Harri Vaarala. Pyöräilijämäärä ovat kasvussa ja nykyiset mitoitukset osoittautuneet liian kapeaksi jo nyt. Oulussa rakennetaankin vahvasti tulevaisuus ja tavoitteet edellä. Kesän 2020 aikana rakennettiin 2,5 kilometriä pitkä Mäntylän baana keskustasta etelän suuntaan. Mäntylän baanan suunnittelussa tavoiteleveys nostettiin 6,6 metriin, (4,0 + 0,1 + 2,5). Yksi lisämetri poikkileikkauksessa tuo paljon väljyyden tuntua ja mahdollistaa entistä suuremman pyöräilijämäärän palvelemisen myös tulevaisuudessa.

Maastopyöräilijälle reitti on kaiken lähtökohta. Pyörämatkailukeskus kokosi esimerkkejä nousussa olevan maastopyöräilyn asiantuntijoilta eri puolilta Suomea auttaakseen kuntia reittien kehittämisessä. Halu jakaa tietoa ja hyvien esimerkkien määrä yllätti myönteisesti. Monessa kunnassa pohditaan nyt, kannattaako maastopyöräilyyn panostaa tekemällä reittejä, jotka olisi tarkoitettu nimenomaan maastopyörille. Jutussa esitellään onnistumisia reittikehittäjien johdolla mm. Kontiolahdelta, Liperistä, Kiteeltä, Rääkkylästä, Tohmajärveltä, Suonenjoelta ja Ylläkseltä. Maastopyörämatkailijoiden määrät ovat kasvussa ja uusilla, sopivan tasoisilla  merkityillä poluilla saadaan myös aloittelijat ja uudet harrastajat kiinnostumaan ja kokeilemaan. Enenevässä määrin toteutetaan myös talvikäyttöön soveltuvia reittejä ja käyttäjiä tuntuu riittävän.

Polku reittikehittämiseen. Pitkän ja monipuolisen uran maastopyöräreittien kehittämisessä ja rakentamisessa eri puolilla Suomea, mutta etenkin Oulussa ja Syötteellä tehnyt liikennesuunnittelun DI Pekka Tahkola oululaisesta Navico-yrityksestä kertoo tärkeimmät huomioon otettavat seikat lähdettäessä kehittämään uusia maastopyöräilyyn soveltuvia reittejä.

Nuorten kanssa uutta pyöräilyetikettiä luomassa. Pyöräilykaupunki Joensuussa käynnistyi vuoden 2019 lopussa hanke, jossa on luotu uudenlaista ja turvallista pyöräilyetikettiä osallistamalla nuoria tiennäyttäjiksi muun muassa videoiden ja liikennehavainnoinnin keinoin. Nuorten näyttämän esimerkin avulla on haluttu viestiä pyöräilijää koskevista liikennesäännöistä ja puuttua etenkin jalkakäytävillä pyöräilyyn. Lue miten liikuntatunnin mittainen katuajolenkki toteutetaan ja kuinka nuoret arvioivat pyöräliikenteen olosuhteita.

Fillarilainaamo lisäsi tamperelaisten pyörämatkoja. Tampereen kaupunki ja paikallinen pyöräliike kokeilivat yhdessä, miten toimii sähköpyörälainaamo. Fillarilainaamon nimellä kulkenut kokeilu keräsi kiitosta ja innosti tamperelaisia ostamaan omia sähköpyöriä. Kuntien kannattaa olla mukana kääntämässä ihmisten kasvava sähköpyöräkiinnostus pyöräilykilometreiksi.