Lupa pyöräillä lisää - tuloksia sankaritoiminnasta

24. toukokuu 2021 - 10:04 | Matti Hirvonen

Pyöräsankarit-koulujen pyörätiimit ovat innovatiivisesti lisänneet kouluissaan pyöräilyä lukuvuoden aikana. Nuoria osallistamalla toiminnasta on saatu nuorten näköistä ja nuoria motivoivaa. Kampussankarien sähköpyöräkokeilu on innostanut ajamaan pyörällä useammin ja pidempiä matkoja. Huoli pyörän varastamisesta laskee pyöräilyintoa. Pyöräily elämäntavaksi -hankkeen Sankarit-toimintaa on toteutettu 32 paikkakunnalla muun muassa Kalajoella, Ypäjällä, Kangasalla, Posiolla, Raumalla ja Hyvinkäällä. 

Opetushenkilöstön asenne ja rooli ovat keskiössä, kun kouluissa ja toisella asteella halutaan lisätä pyöräilyä. Luodaanko kouluun ja oppilaitokseen liikkumista edistävä kulttuuri vai ei. Tähän opetustyötä tekevillä on mahdollisuus vaikuttaa paljon. 

Kouluilla ja oppilaitoksilla on hyvät mahdollisuudet tukea fyysisesti aktiivista kulkutapaa  

Pyöräsankarit-kouluissa on toteutettu lukuisia erilaisia toimenpiteitä. “Kouluissa on lukuvuoden aikana toteutettu piirrustuskilpailuja, pyöränhuoltopäiviä, pyöräilyhaasteita tai mini bike-kuntopyörien testipäivä. Oli mahtava huomata, miten useilla tavoilla nuoret ovat pyöräilyaihetta lähestyneet”, kertoo Sari Turunen Koululiikuntaliitosta. Nuoret ansaitsevat enemmän mahdollisuuksia osallistua toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Pyöräsankarit-koulut ovat tässä onnistuneet loistavasti. 

Myös haasteista annetut palkinnot ovat olleet kekseliäitä. Koulussa oppilaat palkittiin Pyöräsankarit-lahjakortilla, jossa lahjakortin saaja antoi saamansa kortin läheiselleen. Lahjakortti oikeutti yhteiseen pyöräretkeen eväiden kera. “Lahjakortti on huikea tapa innostaa pyöräilemään vapaa-ajalla yhdessä läheisten kanssa, hehkuttaa Turunen.  

Kampussankareissa toteutetusta liikkumiskyselystä ilmeni, että lähes puolella toisen asteen opiskelijoista koulumatka on alle viisi kilometriä. Suosituimmat kulkutavat kouluun ovat linja-auto, kävely ja pyöräily. Viidennes kulkee matkat autolla, joko kuljettajana tai matkustajana. ‘’Siirtymää henkilöautoilusta kestävien liikkumismuotojen pariin on mahdollista tehdä. Tämä kuitenkin edellyttää niin pyöräilyyn kannustamista kuin laadukkaampia pyöräilyolosuhteita’’, toteaa Tuija Mikkonen Pyöräilykuntien verkostosta.   

Liikkumiskyselystä kävi ilmi, että 70 prosenttia opiskelijoista omistaa pyörän, silti monet eivät käytä sitä. Pyörä on joko huono tai rikki. “Oppilaitoksen pyörähuoltopäivä on oiva ja hauska keino osallistaa nuoret huoltamaan itse pyöränsä. Usein pesu, ketjujen rasvaus, jarrujen tarkastaminen ja renkaiden täyttäminen riittää’’, vinkkaa Mikkonen.  

Pyöräilybuumi jatkuu yläkouluissa ja toisella asteella

Pyöräily elämäntavaksi -hanke kannustaa peruskoululaisia ja toisen asteen oppilaita hyppäämään satulaan aktiivisuuden lisäämiseksi. Hanke on osoittanut, että kohdistamalla toimenpiteet suoraan nuoriin ja tekemällä heistä aktiivisia toimijoita saavutetaan hyviä tuloksia sekä innostetaan nuoria liikkumaan omaehtoisesti. Hanketta toteuttavat Koululiikuntaliitto ja Pyöräilykuntien verkosto.  

Pyöräily elämäntavaksi -hankkeeseen haetaan uusia ylä- ja yhtenäiskouluja ympäri Suomen. Lisätietoja hausta löytyy Koululiikuntaliiton nettisivuilta. 

Lisätietoa:
Sari Turunen Koululiikuntaliitto
sari.turunen@kll.fi

Tuija Mikkonen Pyöräilykuntien verkosto
tuija.mikkonen@poljin.fi