Poljin 3-4/2016 on ilmestynyt!

Tutustu lehden pdf-versioon täällä. Tuhdin tuplanumeron aiheina:

 

Pääkirjoitus: Arkimatkat aktiivisiksi. Miten lapset saadaan nykyistä useammin polkemaan kouluun, päiväkotiin ja harrastuksiin? Pyöräilykuntien verkoston ja Pyöräliiton yhteinen hanke tarjoaa ratkaisuja lasten ja vanhempien liikuttamiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Hankkeessa koulutetaan myös pyöräilykummeja, joista ensimmäiset valmistuivat viime viikolla Lappeenrannassa!

Sähköllä hyvinvointia Pälkäneelle. Kunnan virkamiehet viilettävät sähköpyörällä pitkin pääkatua Onkkaalantietä. Kunnanjohtaja Janita Koivisto tietää miksi.

Pysäköinti pyöräteillä ja jalkakäytävillä – maan tapa? Suomalaisessa kaupungissa ei pysty pyöräilemään tai kävelemään kovin monta korttelinmittaa ilman, että pyörätien tai jalkakäytävän tukkeena olisi auto. Miksi näin? Petri Sipilän ansiokas kirjoitus pureutuu pyöräliikenteen sujuvuutta oleellisesti häiritsevään asiaan ja kertoo samalla toimenpiteet asioiden muuttamiseksi.

Uudet pyöräilyopasteet keräävät katseita ja kyselyitä. Tampereen kaupunkiseudulla on noustu pyöräilijöiden opastamisessa aivan uudelle tasolle. Kesällä 2015 MAL-hankkeena toteutetun opastusuudistuksen tavoitteena oli opastuksen kehittäminen erityisesti pyöräilijälle sopivaksi, opasteiden havaittavuus ja luettavuus pyöräilynopeudesta sekä mahdollisuus ennakointiin ja reitinvalintaan. Tässä on oivallinen keino parantaa pyöräväylien laatutasoa ja käyttäjälähtöisyyttä. Seudun pyöräilynedistämistyötä koordinoiva Katja Seimelä kertoo uudistuksen tuloksista ja jatkosuunnitelmista.

Kävelystä ja pyöräilystä potkua Mikkeliin. Mikkelin keskusta on monien suomalaisten kaupunkien tapaan suunniteltu lähestulkoon autoilun ehdoilla. Toteutetut kävelykatu- ja toriuudistukset ovat kuitenkin muodostuneet keskustan vetovoimaisimmiksi paikoiksi, mikä näkyy katutilan elävyytenä, lukuisina tapahtumina ja houkuttelevina liiketiloina. Mikkeliin on valmistunut kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma, joka tähtää asukkaiden hyvinvoinnin ja keskustan elinvoimaisuuden lisääntymiseen. Kehitämistyössä tiiviisti ollut Kari Hillo Straficasta kertoo Mikkelin toteutuneista ja tulevista uudistuksista.

Miten kuljit kouluun tänään? Koulumatkat lisäävät (tai vähentävät) helposti lasten arkiliikuntaa. Pyöräilykasvattaja Sanna Ojajärvi kertoo Arkimatkat aktiivisiksi - Pyöräilykasvatus 2.0 hankkeen toimenpiteistä ja kotimaisista sekä kansainvälisistä kokemuksista ympärivuotisen arkiliikkumisen lisäämiseksi.

Pyöräilymetropoli.fi. Helsingin toukokuussa avatun kaupunkipyöräjärjestelmän alku on ollut huikea menestys. Palveluun on rekisteröitynyt jo yli 12 000 käyttäjää, joista suurin osa on koko kaudeksi rekisteröityneitä. Pyörien käyttöaste on ollut korkea, kullakin pyörällä on ollut keskimäärin 6 käyttökertaa päivässä. HSL:n Tarja Jääskeläinen kertoo myös koko pääkaupunkiseudun uudesta yhtenäisestä pyöräilyn markkinointistrategiasta ja ilmeestä.

Polkupyörät pelastustyössä. Pyöräilijät voivat auttaa yhteisöjään hätätilanteissa säästä riippumatta. Tämä artikkeli tarjoaa aivan uuden näkökulman pyöräilyyn ja pyöräilijöiden rooliin. Kokeilu sai runsaasti julkisuutta tämän vuoden kansainvälisessä Talvipyöräilykonferenssissa Minneapolisissa.

Liikkuja viikko tulee taas. Euroopan Liikkujan viikkoa vietetään  16.–22. syyskuuta. Tänä vuonna teemaviikko kannustaa pohtimaan viisaan liikkumisen taloudellisia hyötyjä teemalla Mieti miten kuljet - Arjen kestävillä liikkumisvalinnoilla nostetta talouteen.