Poljin 2/2016 on ilmestynyt!
Tutustu lehden pdf-versioon täällä. Aiheina tällä kertaa:
Pääkirjoitus: Strategiat toteutumaan. Strategiat ovat tärkeitä, mutta erityisen tärkeää on saada ne jalkautetuiksi eli toteutumaan. Markku Lahtinen kertoo miten asia hoituu pyöräilyn edistämisen kannalta mielekkäästi Tampereen kaupunkiseudulla ja Kangasalla.
Harjaamalla talvikunnossapito uudelle tasolle. Helsingin Rakennusvirasto kokeili päättyneenä talvena lumen harjaamista pyöräteiltä yhdistäen sitä liukkaudentorjuntaliuosten ja suolan käyttöön. Samalla kokeiltiin myös reittikohtaista kunnossapitoa. ”Jos aiemmin palautteesta on ollut 95 % negatiivista, niin kokeilureitillä luvut ovat toisin päin.” Innoituksen kokeiluun asiasta vastaava virkamies Kaisa Komulainen sai viime vuoden talvipyöräilykonferenssista.
KAINALOJUTTU: Pyöräilijät mielissään. ”Meillä oli palautteenantajina 80 pyöräilijää, joista monet kirjasivat päivittäin kommentteja kunnossapidosta”, kertoo Helsingin Polkupyöräilijöiden Tapio Keihänen. "Näkisin mieluusti tämän toimintamallin muillakin pääreiteillä. Tämän talven kokeilu on ollut hieno avaus Rakennusvirastolta ja suuri kädenojennus pyöräilyn lisäämiseksi talvella.”
Tilaston tukemaan suunnittelua ja päätöksentekoa. Mitä tiedämme pyöräilijöistä ja pyörämatkoista? Mihin pyöräilyn edistämisen resurssit ja
pyöräilyinfran rakentaminen kannattaa kohdentaa, jotta se olisi tehokkainta? Viime vuonna analysoitiin Valtakunnallisen henkilöliikennetutkimuksen aineistoa pyöräilyn näkökulmasta, joten nyt tiedämme vähän enemmän.
Vantaan pyörätiet reunakivettömiksi. Vantaa liittyi niiden edelläpolkijakuntien joukkoon, joihin ei enää rakenneta reunakiviä pyöräteille. Kaupunki uusi katualueita koskevat tyyppipiirustukset vuonna 2015. Uusien tyyppipiirustusten aiheet koskevat suojatietä, korotettua suojatietä, pyörätien jatkeita sekä linja-autopysäkkejä.