Linnamaan baana

Pyöräilyn edistämisohjelmat ja seuranta

Pyöräilyn edistämisohjelmat ovat yleistyneet Suomen kunnissa ja kaupungeissa viime vuosien aikana. Suomen suurimmissa kaupungeissa (yli 150 000 asukasta) pyöräilyä edistetään lähes poikkeuksetta laaditun ohjelman mukaisesti ja keskisuurissa (50 000–150 000 asukasta) kaupungeissa edistämisohjelmat alkavat olla jo varsin yleisiä. Ilahduttavaa on, että kiinnostus edistämisohjelmia kohtaan on kasvanut myös pienemmissä kaupungeissa sekä kunnissa ja niitä laaditaan huomattavasti aikaisempaa enemmän. 

Kuntien omat edistämisohjelmat ovat tehokas keino kokonaisvaltaisen, pitkäjänteisen ja tuloksellisen työn varmistamiseksi ja osoitus kunnan sitoutumisesta ja halusta edistää pyöräilyä. Edistämisohjelman merkitys on ratkaiseva silloin, kun pyöräilyä halutaan edistää tavoitteellisesti, systemaattisesti ja pitkäjänteisesti. 

Kunnossa kaiken ikää -ohjelma (LIKES) toteutti yhteistyössä Pyöräilykuntien verkoston ja Kuntaliiton kanssa laajan Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa -selvityksen vuosina 2010 ja 2018, joissa osoitettiin alla listatut edistämisohjelmien hyödyt.

  • Poliittiset päätökset pyöräilyn puolesta
  • Korkeampi investointitaso
  • Enemmän rahoitusta pyöräilyyn ylipäätään
  • Enemmän henkilöresursseja
  • Poikkihallinnollinen työryhmä tai vastaava
  • Seuranta kunnossa
  • Korkeammat pyöräilymäärät
  • Pääreittien talvihoitoa tehostettu
  • Asukkaat tyytyväisempiä olosuhteisiin

Paikallisia pyöräilyn edistämisohjelmia ohjaa vuonna 2018 julkaistu valtakunnallinen Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma. Pyöräilykuntien verkosto kannustaa jäsenkuntiaan pyöräilyn edistämisohjelmien laatimiseen ja avustaa tarpeen mukaan edistämisohjelman eri työvaiheissa. Pyöräilyn edistämisohjelmien tekemiseen ja päivittämiseen on mahdollista hakea valtion myöntämää avustusta, josta voi lukea lisää Rahoituskanava-välilehdeltä. 

Pyöräilykuntien edistämisohjelmia 

Akaa: Akaan ja Valkeakosken pyöräliikenteen edistämisohjelma

Asikkala: Kävelyn ja pyöräilyn edistämissuunnitelma

Espoo: Pyöräilyn edistämisohjelma 2013–2024

Forssa: Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma  

Hamina: Haminan kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2020–2030 – visio ja kehittämislinjaukset, Haminan kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2020–2030 – toimenpideohjelma vuosille 2020–2025.

Hanko: Hangon kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma 2022–2026

Harjavalta: Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma Porin kaupunkiseutu

Hausjärvi: Hausjärven, Hyvinkään, Lopen ja Riihimäen turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelma

Hattula: Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma  

Hausjärvi: Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma

Heinola: Heinolan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma 

Helsinki: Pyöräliikenteen kehittämisohjelma 2020–2025, Helsingin seudun kävelyn edistämisohjelma

Hyvinkää: Hausjärven, Hyvinkään, Lopen ja Riihimäen turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelma

Hämeenlinna: Hämeenlinnan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma 2022-2026

Ii: Iin pyöräilyn ja jalankulun verkko 

Iisalmi: Ylä-Savon kävelyn ja pyöräilyn edistämissuunnitelma Iisalmi, Keitele, Kiuruvesi, Pielavesi, Rautavaara, Sonkajärvi, Vieremä

Ikaalinen: Luoteis-Pirkanmaan viisaan ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2016 Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kihniö, Parkano

Ilomantsi: Joensuun seudun kävelyn ja pyöräilyn strategia

Imatra: Imatran kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma

Inkoo: Inkoon viisaan ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2016

Joensuu: Joensuun kestävän liikkumisen ja JOJO- joukkoliikenteen kehittämisohjelma 2025

Jokioinen: Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma

Juuka: Pielisen Karjalan viisaan liikkumisen suunnitelma

Jyväskylä: Jyväskylän kaupungin pyöräilyn edistämisohjelma

Jämsä: Jämsän kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma

Järvenpää: Järvenpään pyöräliikenteen kehittämissuunnitelma

Kaarina: Kaarinan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma

Kajaani: Kajaanin pyörätieverkon kehittämissuunnitelma

Kalajoki: Kalajoen liikenneturvallisuussuunnitelma

Kangasala: Oikeus liikkua omin voimin Kangasalan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma 2021

Kauniainen: Kauniaisten kaupungin pyöräilyn edistämisohjelma 2016-2024 

Kempele: Kempeleen pyöräilyverkko – strategiasta konkretiaan -suunnitelma

Kerava: Keravan liikennejärjestelmäsuunnitelma 2035

Kirkkonummi: Kirkkonummen kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma

Kitee: Keski-Karjalan viisaan liikkumisen suunnitelma 2021

Kittilä: Tekeillä yhteinen kestävän liikkumisen strategia (Kittilä, Muonio ja Kolari)  

Kolari: Tekeillä yhteinen kestävän liikkumisen strategia (Kittilä, Muonio ja Kolari)  

Kokkola: Kokkolan pyöräliikenteen edistämisohjelma 2040 

Kontiolahti: Kontiolahden pyöräliikenteen ja jalankulun kehittämissuunnitelma 2040

Kouvola: Kävelyn ja pyöräilyn edistämissuunnitelma

Kuopio: Kuopion Pyöräilyn edistämisohjelma, Kuopion seudun kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma

Kurikka: Kurikan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma 

Kustavi: Vakka-Suomen seudun liikenneturvallisuussuunnitelma

Kärkölä: Kärkölän jalankulun ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2021

Lahti: Lahden kävelyn ja pyöräilyn kehittämissuunnitelma 2025
Kestävän kaupunkiliikkumisen ohjelma 2021-2025 (luonnos 5.6.2023)

Laitila: Vakka-Suomen seudun liikenneturvallisuussuunnitelma

Lappeenranta: Lappeenrannan Pyöräilyn kehittämisohjelma

Laukaa: Laukaan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma

Lempäälä: Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2.0, tekeillä oma edistämisohjelma

Liminka: Limingan fiksun liikkumisen suunnitelma

Liperi: Liperin pyöräliikenteen ja jalankulun kehittämissuunnitelma 2040

Lohja: Lohjasta Suomen paras pyöräilykaupunki

Loppi: Lopen kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2030

Loviisa: Loviisan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma

Masku: Maskun jalankulun ja pyöräilyn turvallisuussuunnitelma

Mikkeli: Kävelystä ja pyöräilystä potkua: Suunnitelma kilpailukyvyn lisäämiseksi Mikkelin keskustassa pyöräilyn ja kävelyn avulla

Muonio: Tekeillä yhteinen kestävän liikkumisen strategia (Kittilä, Muonio ja Kolari)  

Mustasaari: Mustasaaren kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma

Mänttä-Vilppula: Ylä-Pirkanmaan kestävän ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2013 Juupajoki, Mänttä-Vilppula, Orivesi, Ruovesi, Virrat

Mynämäki: Vakka-Suomen seudun liikenneturvallisuussuunnitelma

Naantali: Naantalin kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2030

Nokia: Nokian kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma

Nurmes: Pielisen Karjalan viisaan liikkumisen suunnitelma

Nurmijärvi: 2017–2027 ohjelma kevyen liikenteen väylien kehittämistarpeista kunnan maantieverkossa

Orivesi: Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2.0Oriveden kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma

Oulainen: Oulaisten liikenneturvallisuussuunnitelma

Oulu: Oulun keskustan pyöräilyn ja kävelyn kehittäminen

Outokumpu: Joensuun seudun kävelyn ja pyöräilyn strategia

Padasjoki: Päijät-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelma

Paimio: Paimion jalankulun ja pyöräilyn edistämisohjelma 2021-2026

Parainen: Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020

Parkano: Parkanon pyöräliikenteen edistämisohjelma

Pirkkala: Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2.0

Pori: Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma Porin kaupunkiseutu

Pornainen: Pornaisten liikenneturvallisuussuunnitelma

Porvoo: Porvoon pyöräliikenteen edistämisohjelma

Pyhtää: Pyhtään kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma

Raasepori: Pyöräilyn edistämisohjelma 2020–2025

Raisio: Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2020, Raision kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 2024-2035

Rauma: Rauman pyöräilyverkon kehittäminenRauman kävelyn edistämisstrategia, tekeillä Rauman seudun kävelyn, pyöräilyn ja kestävien matkaketjujen edistämisohjelma

Riihimäki: Riihimäen kestävän liikkumisen suunnitelma 2021

Salo: Salon kaupungin kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2016

Sastamala: Hyvän elämän maaseutukaupunki Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma

Savonlinna: Savonlinnan seudun kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma

Seinäjoki: Pyöräilyn edistämisohjelma 2018-2021

Sipoo: Sipoon kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma

Taipalsaari: Länsi-Saimaan kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma

Tammela: Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma

Tampere: Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2.0, Tampereen Kävelyn ja kaupunkielämän ohjelma, Tampereen Pyoräliikenteen kehittämisohjelma 

Turku: Turun pyöräilyn kehittämisohjelma 2029

Tuusula: Tuusulan pyöräliikenteen edistämissuunnitelma

Tyrnävä: Tyrnävän jalankulun ja pyöräliikenteen tarkennettu kehittämissuunnitelma 

Ulvila: Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma Porin kaupunkiseutu

Utajärvi: Utajärven jalankulun ja pyöräliikenteen kehittämisohjelma 2022-2026

Uusikaupunki: Kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma

Vaala: Vaalan kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelma 

Vaasa: Vaasan kaupungin pyöräilyn kehittämissuunnitelma

Valkeakoski: Akaan ja Valkeakosken pyöräliikenteen edistämisohjelma

Vantaa: Vantaan kaupungin pyöräliikenteen kehittämissuunnitelma, Vantaan kävelyn edistämisohjelma

Varkaus: Keski-Savon kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma

Viitasaari: Wiitaunionin kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma

Vesilahti: Vesiahden kävely ja pyöräily - Hyvinvointia kävellen ja pyöräillenTampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2.0

Virrat: Ylä-Pirkanmaan kestävän ja turvallisen liikkumisen suunnitelma 2013 Juupajoki, Mänttä-Vilppula, Orivesi, Ruovesi, Virrat

Vihti: Vihdin kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelma 

Ylöjärvi: Ylöjärven kaupungin kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaTampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma 2.0

Pyöräilybarometrit ja muut pyöräilyn selvitykset 

Pyöräilyn edistämisohjelmissa pyöräilyn kasvun taustalla on tyyppillisesti pitkän aikavälin tavoitteita, jotka koskevat ympäristöä, terveyttä, turvallisuutta, yhdenvertaisuutta sekä kaupungin elinvoimaisuutta. Asetetut tavoitteet yhdessä toimenpiteiden kanssa luovat pohjan pyöräilyn edistämistyölle, jonka lisäksi edistämistyö edellyttää aktiivista seurantaa ja arviointia. Tieto toimenpiteiden vaikuttavuudesta ohjaa suunnittelua oikeaan suuntaan ja toimii tehokkaan resursoinnin alustana. Asioille, mitä seurataan ja mikä on näkyvää suunnitellaan sekä kohdennetaan tukea ja rahoitusta.   

Liikennevirasto (nykyinen Väylävirasto) on julkaissut vuonna 2014  Kävelyn ja pyöräilyn seuranta ohjeista mittariston kokoamiseen -raportin, jossa on kuvattu kunnille soveltuva malli kävelyn ja pyöräilyn seurantamittariston koostamiseen. Tavoitteellinen pyöräilyn edistämistyö edellyttää sekä määrällistä että laadullista mittaamista. Ajantasaista tietoa tarvitaan monella tasolla ja monissa eri kunnan suunnittelutyöryhmissä, kuten:   

  • Liikennesuunnittelu
  • Maankäytön ja ympäristön suunnittelu
  • Katuverkon suunnittelu
  • Väylien mitoittaminen
  • Väylien toteutus
  • Väylien kunnossapito
  • Talvikunnossapito
  • Liikkumisen ohjaus ja kannustaminen
  • Kuljetusten suunnittelu

Pyöräilyn olosuhteet Suomen kunnissa -selvityksen (2018) mukaan reilu 20 prosenttia Suomen kunnista ilmoitti seuraavansa pyöräliikenteen määrää. Mukana selvityksessä oli 150 kuntaa ja kaupunkia, joiden peittoalueella asuu noin 4,3 miljoonaa kansalaista. Pyöräliikenteen seuranta vaikuttaisi olevan yleisintä isoissa kaupungeissa, joissa käytetyin menetelmä pyörämäärien arvioimiseksi on koneellinen pistelaskenta. Pienissä kaupungeissa laskentaa suoritetaan tyypillisesti manuaalisesti.  

Pyöräilykuntien Pyöräilybarometrejä ja pyöräilykatsauksia 

Hanko: Pyöräilybarometrin tulokset 2019

Helsinki: Pyöräilykatsaus 2021Liikennemäärien kehitys koronaepidemian aikana 2021Pyöräilykatsaus 2020201920182017

Lahti: Lahden Pyöräilykatsaus 2016

Tampere: Liikenne Tampereella 2018 -katsausTampereen kaupunkiseudun kävely- ja pyöräilykatsaus 2017

Turku: Pyöräilybarometri 2021, 20192016