Poljin 6/2016 on ilmestynyt!

Tutustu lehden pdf-versioon täällä.  Aiheina tällä kertaa:
Pääkirjoitus: Kunta ja konsultti. Poliittisesti hyväksytty edistämisohjelma on hyvä ponnahduslauta ja selkänoja pyöräilyn kehittämiseen. Mutta miten varmistaa toimenpiteiden eteenpäin vieminen etenkin, jos oma aika ei  tahdo riittää? Lue Riikka Kallion erittäin hyödyllinen pohdinta siitä, mihin konsulttia kannattaa käyttää ja mihin ei. Ole sitkeä ja rohkea ja uskalla tehdä kunnastasi se paras pyöräilykunta! 

#Pyöräilytalvi--jatketaan polkemista! Toista kertaa järjestetty ja suosiotaan runsaasti kasvattanut kampanja kannustaa ihmisiä löytämään itsestään ilon ja kenties rohkeudenkin pyöräillä myös silloin, kun on pimeää, liukasta, märkää ja kylmää. Pyöräilytaven keskeinen tavoite on rikkoa mielikuva, että on olemassa myyttinen ”pyöräilykausi”, joka kestää suurin piirtein vapusta syyskuuhun. Tavoitteena on kertoa, että pyöräily on oikeasti myös talvella kivaa ja että pyörällä kulkevat ihmiset ovat ihan tavallisia, mukavia, töissä käyviä ihmisiä arkivaatteissa – eivätkä esimerkiksi riskejä elämäänsä etsiviä extremeurheilijoita hassuissa erityisvarusteissa.

Autoistumisen kautta takaisin polkimille. Pyöräteollisuuden suurmaa Taiwan haluaa takaisin kadonneen kosketuksensa arkipyöräilyyn. Euroopan oppeja ei kuitenkaan niellä purematta. Lue Sanna Ojajärven syvästi ymmärtävä analyysi Taipein Velo-city -konferenssista, jossa kohtasivat idän menneiden vuosikymmenien suuret pyöräilykulttuurit ja Euroopan nykypäivän parhaat edistämiskäytännöt. Monet opit vaativat räätälöintiä vallitseviin olosuhteisiin, mutta jotkut periaatteet ovat yleispäteviä: pyöräilyn edistämiseksi täytyy tietää missä, miksi, milloin ja millä mielellä ihmiset pyöräilevät.Sanna Ojajärven aiheesta pitämät esitykset Velo-city -jälkiseminaarissa löytyvät täältä ja täältä.

Pyöräily ja ilmastotavoitteet. Investointitukea kunnille pyöräilyinfran kehittämiseen ja 10 muuta toimenpidettä. Pyöräliitto ja Pyöräilykuntien verkosto ovat koonneet yhteen 11 toimenpide-ehdotusta, joilla valtio voi edistää pyöräilyä ja auttaa saavuttamaan ilmastotavoitteet. Asia sai toivottua lisäpotkua viiime viikolla, kun hallituksen julkistamaan energia- ja ilmastostrategiaan saatiin pyöräilyjärjestöjen vaikuttamistyön ansiosta tavoite lisätä kävelyn ja pyöräilyn määrää 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.