Poljin 3/2021 on ilmestynyt

Uusi Poljin-lehti käsittelee pyöräliikenteen ja pyörämatkailun ajankohtaiset asiat ja tarjoilee kiinnostavimmat näkökulmat. Pääkirjoitus ottaa kantaa kuntien ja valtion investointien kulkemiseen eri suuntaan juuri kun tarve on suurin. Kolumnissa pohditaan "Build it and they will come" -väitteen todenperäisyyttä. Lehden pitkien artikkelien aiheina liikenneturvallisuus, pyörämatkailu, kävelyn edistäminen ja Fiksusti kouluun ohjelma. Kaikki Poljin-verkkolehdet 2020-2021 ovat nyt entistä kätevämmin luettasissa täällä. Voit myös jakaa kätevästi yksittäisen jutun linkkiä eri kanavissa.

Pääkirjoitus: Kunnat investoivat, valtion rahoitus romahti. Samaan aikaan kun valtion investointituki kuntien katuverkolle on putoamassa dramaattisesti ensi vuodelle, monet Pyöräilykuntien verkoston jäsenkunnat nostavat pyöräliikenteen investointitasoaan korkeammalle kuin koskaan. Kunnat ovat ymmärtäneet, että vain siten voidaan päästä pyöräilyn tavoitteisiin osana viihtyisää, terveellistä, turvallista, veto- ja pitovoimaista ja tulevaisuudessa myös hiilineutraalia kuntaa.

Kohti Plussavisiota – uusi liikenneturvallisuusstrategia ja pyöräliikenne. Pyöräliikenteen kuolemantapauksia on onnistuttu 25 vuodessa vähentämään 66 prosenttia, mutta pyörällä ja jalan liikkuvan kannalta suurimmat riskit liikenteessä ovat edelleen puutteellinen infrastruktuuri ja autojen liialliset nopeudet kaupungeissa. Saammeko 2020-luvulla painettua ensi kertaa sataan vuoteen kaikki liikennekuolemat lähemmäs sataa kuin kahta sataa tapausta? Lue Martti Tulenheimon kokonaisvaltainen katsaus pyöräilyn turvallisuuden kehitykseen, esteisiin ja tarvittaviin toimenpiteisiin nyt ja lähitulevaisuudessa.
Kainalojuttu: Myös pyörämatkailun turvallisuus taattava. Pyörämatkailu on saatu vahvaan kasvuun Suomessa viimeisen parin vuoden aikana ja kasvu tulee varmasti jatkumaan lähivuosina. Myös pyörämatkailun suotuisan kehityksen varmistamiseksi on tärkeää, että pyöräliikenne on turvallista ja turvallisuuden tunne nykyistä parempi. Lähes jokainen pyörämatka ehkä joitain maastopyöräilykohteita lukuun ottamatta alkaa tai päättyy taajama-alueilla.

Pyörämatkailuun kannattaa investoida. Palveluntarjoajat ja yrittäjät ovat pyörämatkailun ytimessä, koska reitin menestys riippuu pitkälti juuri pyörämatkailijoiden asiakaskokemuksesta ja tyytyväisyydestä. Pyörämatkailun voimakkaasti lisääntyneen suosion ansiosta menneen vuoden jäljiltä joissakin yrityksissä jo yli puolet asiakkaista on pyörämatkailijoita. “Vielä pari vuotta sitten, kun pyörämatkailusta vasta alettiin puhua Puumalassa, en uskonut pyöräilijöistä tulevan näin tärkeä asiakasryhmä ja pyörämatkailun vaikuttavan koko alueen kehitykseen näin merkittävästi”, kertoo yrittäjä Paula Okkonen. Lue Henna Palosaaren yhteenvetoa kuluneesta vuodesta ja nostoja Welcome Cyclist -tunnuksen saaneille yrityksille tehdystä kyselystä. Ja muista käydä katsomassa Suomen pyörämatkailun kotipesän uudistunut ilme ja koko ajan laajeneva sisältö: bikeland.fi

Ihmisten Tukholma – kesäpaikkoja kaikille. Tukholman voi hyvällä syyllä todeta seuraavan, tai jopa asettavan, kansainvälisiä kaupunkitrendejä. Julkisen katutilan uusjako on käynnissä ja se palvelee yleisen viihtyisyyden lisäksi aivan erityisesti kävelyn ja oleskelun olosuhteita. Lue Sanna Ojajärven innostava katsaus Tukholman kehityksestä ja opeista, joita voi hyvin soveltaa Suomessa.

Fiksusti kouluun -ohjelma laajenee uusiin kuntiin. Ohjelman ja kuntien välisellä yhteistyöllä tehdään parannuksia koulureittien ja koulujen pihaalueiden liikenneturvallisuuteen ja luodaan parempia ympäristöjä aktiiviselle ja kestävälle koulumatkaliikkumiselle. Ohjelmassa tuotettua aineistoa ja toimintamalleja voivat hyödyntää kaikki muutkin.