Poljin-lehti 2/2025 on julkaistu

Tässä 42-sivuisessa numerossa pureudumme muun muassa koulujen saattoliikenteen ongelmiin, työsuhdepyöräedun tulevaisuuteen sekä Vantaan pitkäjänteiseen työhön pyöräilykaupunkina. Lisäksi tutustumme pyöräilyn monimuotoisuuteen, uudistuneeseen Bikeland.fi-sivustoon ja uudenlaisiin pyöräleikkipuistoihin. Lue lehti täällä. Sisältönä:

- Pääkirjoitus: Koulujen saattoliikenteen ikuisuuskysymys 
- Kolumni: Liikennepuistot tähän päivään 
- Työsuhdepyörien hyödyt tiedostetaan Suomessa laajasti 
- Koulumatkat – passiivis-aktiivinen yhdistelmä autokyytejä ja kävelyä 
- Pyöräleikkipuistot liikuttavat lapsia 
- Mikä ihmeen pyöräilyeskari? 
- Pyöräily kuuluu kaikille – erilaisia tarinoita pyöräilystä 
- Vantaan kehitys pyöräilykaupunkina 
- Bikeland.fi – Suomen pyörämatkailun koti on uudistunut 

Pääkirjoitus: Koulujen saattoliikenteen ikuisuuskysymys
Autolla saattaminen on yleistynyt, vaikka koulumatka olisi lyhyt. Sanna Ojajärvi vaatii toimia: tarvitaan koulukatuja ja autoliikenteen rauhoittamista, jotta lapsilla on tilaa liikkua omin voimin. Pelkät ohjeistukset eivät enää riitä, vaan tarvitaan rakenteellista liikenteen rauhoittamista. 

Kolumni: Liikennepuistot tähän päivään
Perinteiset polkuautopuistot opettavat autoilua, eivät pyöräilyä. Matti Koistinen ehdottaa katseen kääntämistä Tanskasta mallia ottaviin pyöräleikkipuistoihin, joissa lapset oppivat pyöränhallintataitoja ja liikkumisen iloa luovassa ympäristössä.

Työsuhdepyörien hyödyt tiedostetaan Suomessa laajasti
Hallituksen esitys poistaa työsuhdepyörien verovapaus sai murskakritiikin: 49 lausunnonantajaa vastusti esitystä, yksi oli neutraali ja vain kuusi kannatti. Matti Hirvonen ja Martti Tulenheimo perkaavat, miksi veroedun poisto on taloudellinen ja terveydellinen virhe. Vaikka verotuki poistuukin, itse työsuhdepyöräetu on tullut jäädäkseen.

Koulumatkat – passiivis-aktiivinen yhdistelmä autokyytejä ja kävelyä
LIITU-tutkimus paljasti, että jopa neljännes oppilaista saa usein autokyydin kouluun, vaikka yleinen käsitys koulumatkojen aktiivisuudesta on ollut positiivisempi. Sanna Ojajärvi ja Tanja Onatsu avaavat ilmiön taustoja ja pohtivat, kenelle koulujen lähiympäristöt oikeastaan rakennetaan – autoille vai lapsille?

Pyöräleikkipuistot liikuttavat lapsia
Maailmalta rantautuvat pyöräleikkipuistot ovat nouseva trendi. Toisin kuin liikennepuistot, ne tarjoavat lapsille luovan ja kehittävän ympäristön oppia pyöräilytaitoja leikin varjolla. Matti Koistisen artikkelissa tutustutaan esimerkkeihin niin Wienistä, Tukholmasta kuin Espoostakin.

Mikä ihmeen pyöräilyeskari
Tuusulanjärven Orvokki-eskarit polkevat retkille ympäri vuoden, ja toiminta huipentuu 18 kilometrin järvenkiertoon. Säännöllinen pyöräily on parantanut lasten keskittymiskykyä, ryhmätaitoja ja itsetuntoa – epäilevimmätkin vanhemmat ovat lopulta kiitelleet toimintaa, kirjoittaa Katja Arpalo.

Pyöräily kuuluu kaikille – erilaisia tarinoita pyöräilystä
Katja Arpalon artikkeli esittelee monenlaisia suomalaisia pyöräilijöitä arjen kulkijoista harrastajiin. Tarinat korostavat pyöräilyn tuomaa hyvinvointia, vapautta ja saavutettavuutta – pyöräily todella kuuluu kaikille.

Vantaan kehitys pyöräilykaupunkina
Vantaa on kasvanut varteenotettavaksi pyöräilykaupungiksi pitkäjänteisellä työllä, kirjoittaa Matti Hirvonen. Eläkkeelle jäävä liikenneinsinööri Timo Väistö muistelee uransa vaiheita 30 km/h -rajoituskokeiluista maan ensimmäiseen pyöräpysäköintitaloon ja nykyiseen baanaverkkoon.

Bikeland.fi – Suomen pyörämatkailun koti on uudistunut
Uudistunut sivusto kokoaa Suomen viralliset pyörämatkailureitit ja -palvelut yhdelle selkeälle kartalle. Uudet ominaisuudet helpottavat reissujen suunnittelua, ja Welcome Cyclist -yritykset löytyvät nyt kätevästi Visit Finlandin DataHubin kautta, kirjoittaa Riina Jorasmaa. Katso myös kainalojutun ohjeet, kuinka kunnat saavat omat reittitietonsa entistä kätevämmin Bikeland.fi-sivustolle.

Kerro Poljin-toimitukselle juttuvinkki

Poljin-lehden tärkein sisältö muodostuu hyvistä pyöräliikenteen, pyörämatkailun ja kävelyn edistämisen esimerkeistä liittyen infraan, liikkumisen ohjaukseen, seurantaan, ohjelmiin, tutkimuksiin, selvityksiin ja muuhun asiantuntijatyöhön. Myös poliittiset päätökset, investoinnit ja talous kiinnostavat toimitustamme. Lähetä vinkki, juttuidea tai valmiimpi kokonaisuus Poljin-lehden toimitukseen: info@poljin.fi

Hyviä lukuhetkiä ja pyöräilyn iloa!

Poljin-lehden toimituskunta